Laatste nieuws

Chip en registreer je hond

Helaas raken ieder jaar nog regelmatig dieren zoek. Maar gelukkig worden ze tegenwoordig ook weer snel terug gevonden en naar de juiste eigenaar gebracht. Dit komt doordat de hond gechipt en geregistreerd is. Vooral dat laatste is ook erg belangrijk. Een hond kan wel gechipt zijn, maar als deze chip nog niet in de databank staat met eigenaargegevens, dan is alsnog niet te achterhalen bij wie de hond hoort. Als de eigenaar niet meteen gevonden kan worden, moet het dier langer in het asiel blijven. Dit kan erg stressvol voor het dier zijn.

Chippen en registreren: verplicht voor honden!
Sinds 1 april 2013 is in Nederland een chip- en registratieverplichting voor honden ingevoerd. Elke hond er in Nederland bijkomt, moet een chip hebben en geregistreerd worden bij een van de daarvoor aangewezen databanken. Denk hierbij aan de BackHomeClub of de NDG. Deze verplichting begint al bij de fokker. Als nieuwe eigenaar van de pup is het daarom belangrijk om te controleren of de pup inderdaad geregistreerd is bij een databank. Vraag dus altijd om een registratiebewijs. Hiermee kunt u als nieuwe eigenaar van grote waarde zijn in het tegengaan van illegale hondenhandel.
Als eigenaar bent u vervolgens verplicht om de hond na aankoop op uw eigen naam te registreren. Denk er ook aan om deze aan te passen als uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld bij een verhuizing.

In de loop van 2021 zal er een aantal maatregelen komen met betrekking tot het chippen en registreren. De bedoeling is dat bij aanschaf van een hond altijd een officieel EU dierenpaspoort wordt meegegeven. Chippers en dierenartsen zullen dan verantwoordelijk gaan worden voor de eerste aanmelding en registratie.
Op de website van de databank waar uw dier geregistreerd staat of via de zoekmachine op www.chipnummer.nl kunt u controleren of het chipnummer van uw huisdier en de bijbehorende registratie nog kloppen.

Vragen over het chippen en registreren van uw hond? Neem contact op met Dierenartsenpraktijk Flevoland:
Bel: 036-5221521
Mail: info@dierenartsenpraktijkflevoland.nl
Of bezoek de website op www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl

Wagenziekte bij de hond, wat kan je doen?

Er wordt langzaam weer wat versoepeld en we kunnen hopelijk weer vaker een dagje uit met het gezin en onze hond. Maar wat als je hond last van wagenziekte heeft?
Soms wordt er gedacht dat wagenziekte iets menselijks is. Toch is dit niet waar. Honden kunnen namelijk ook veel last hebben van dit vervelende probleem. Gelukkig is wagenziekte iets wat eenvoudig op te lossen of verhelpen is.

Sommige honden vinden autorijden niet prettig. Ze vinden autorijden erg stressvol of eng, dit kan bijvoorbeeld als ze niet zo vaak mee gaan in de auto. Maar het kan ook liggen aan het feit dat de hond zich simpelweg gewoon echt niet lekker voelt tijdens het autorijden. Symptomen van wagenziekte die opvallen zijn misselijkheid, kwijlen en ook ongedurigheid, hijgen en janken. Heel relaxed wordt een autoritje niet op deze manier. Helemaal niet als er ook nog het één en ander uitgebraakt wordt. Maar ook voor de hond zelf is dit erg onprettig en is het logisch dat de auto voor de hond een nare plek kan worden.

Hoe kun je je hond helpen? Dierenartsenpraktijk Flevoland geeft tips:

Oefenen
Geregeld oefenen kan helpen. Begin met de hond een poosje in een stilstaande auto te zetten, eventueel eerst met de deur open. Als dit goed gaat kan je de motor aanzetten. Leid de hond af met een speeltje of wat lekkers en oefen korte momenten. Daarna kan je het proces verdiepen door een stukje te gaan rijden. Start met een kort stukje en rijd rustig. Op deze manier kan de stress en angst grotendeels overwonnen worden. Zeker als de bestemming leuk is, bijvoorbeeld een fijne wandeling.

Feromonenspray
Eventueel kun je een kwartier voordat de hond de auto ingaat, wat feromonenspray in de auto sprayen. Deze geeft een prettige (hondeigen) geur af (die alleen de hond ruikt). Deze geur helpt de hond zich relaxter te voelen en makkelijker om te gaan met lastige situaties. Vraag ernaar bij de dierenarts.

Medicijnen via de dierenarts bij wagenziekte
Als het probleem meer wordt veroorzaakt door verstoring van het evenwichtsorgaan dan zijn bovenstaande opties waarschijnlijk niet genoeg voor de hond. Voor honden die last blijven houden van wagenziekte is er een goed middel verkrijgbaar bij de dierenarts. Dit middel is in tabletvorm en kan 1-2 uur voor vertrek toegediend worden. Het werkt dan maar liefst 12 uur lang, dus ideaal als je met de hond wat verder weg wil of met de hond op vakantie gaat.

Meer vragen over wagenziekte bij de hond? Neem contact op met Dierenartsenpraktijk Flevoland:
Bel: 036-5221521
Mail: info@dierenartsenpraktijkflevoland.nl
Of bezoek de website op www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl

Els en Corgi Doortje

In “Cursist aan het woord” laten we een cursist vertellen welke ervaringen hij of zij heeft op onze hondenvereniging. Deze keer Els Verzijden en haar Welsh Corgi Cardigan Doortje.

Els, met wie bezoek je de vereniging?
Mijn hond is een Welsh Corgi Cardigan, wit met gestroomd bruin zwart. Het is een teefje en ze heet Doortje. Ik ken haar moeder en dat is een lieve, gehoorzame, prachtige hond, dus toen zij pups kreeg, was het snel beslist.
Doortje is slim, snel en zelfs vaak slimmer en sneller dan ik ben. Als ze in haar bench moet, omdat ik even boodschappen moet doen, rent ze rond de tafel en krijg ik haar niet te pakken. En lokken met wat lekkers, daar trapt ze helaas niet in.
Ik heb de buurvrouw al een paar keer moeten inschakelen, zij heeft wel het gezag over mijn hond…
Gelukkig is dit een uitzondering, nu ligt ze onder mijn stoel en laat zich lekker aaien.
Doortje is nu voor het eerst loops en daardoor is ze wat timide. Ook het gemis van Brammetje die tijdelijk aan het logeren is, zal invloed hebben op haar humeur. Brammetje is mijn Jack Russel van bijna vijftien jaar die Doortje wel leuk vindt, zolang zijn heilige kussen maar niet door haar wordt ingepikt.

Waarom ben je gestart met het doen van cursussen?
Doortje is mijn vierde hond waarmee ik op cursus ben gegaan bij de hondenvereniging. Eerst Joris, en kruising Mechelaar – Labrador. Daarna Bikkel, een Jack Russel met korte pootjes en een breed stevig lijf. Daarna Brammetje, een neefje van Bikkel die nu met pensioen is, en nu Doortje.
Met alle honden heb ik de Puppycursus en de Jonge honden cursus gedaan. Met Bikkel en Bram ook Gehoorzaamheid 1 en 2 en Behendigheid. Bikkel is zelfs clubkampioen geweest, niet op snelheid maar door het parcours foutloos af te leggen.
Nu heb ik met Doortje de eerste twee cursussen gedaan en ik ga ons inschrijven voor de Puber cursus, want Doortje heeft misschien wel grote oren, maar het zou leuk zijn als die ook echt gebruikt worden… Daarnaast is het voor mij ook goed om buiten bezig te zijn met mensen die meekijken en tips geven.

Wat doe je nu anders met Doortje door de cursus?
Voor het eerst heb ik nu een lange lijn van tien meter gekocht, een knalblauwe van pvc. Deze blijft nergens achter hangen en is heel goed te zien. Zo kan ik Doortje de ruimte geven en heb ik haar op tijd te pakken als ze ergens heen wil wat niet kan of mag. Ook het oefenen met het ‘hier’ komen gaat zo goed.
De honden worden twee x per dag apart uitgelaten, zodat ze beiden dat krijgen wat ze nodig hebben. (En twee x per dag samen.)
Brammetje krijgt zo wat rust en Doortje wat meer beweging.

Wat zou je in de toekomst nog met Doortje willen doen qua cursus?
Ik hoorde dat er een cursus is, een behendigheid zonder springen, Hoopers, dat zou wel wat zijn voor Doortje met haar lange rug.

Even voorstellen: trainer Annelies

Mijn naam is Annelies Peters, ik ben 61 jaar, de oudste trainer van de club, zowel in leeftijd als in dienstjaren.

Zo’n kleine 25 jaar geleden wilde ik graag een hond. Via via hoorde ik van een Beagle, Dino, die erg veel problemen veroorzaakte in een gezin. Wij zijn gaan kijken en hebben hem meteen meegenomen. Het was inderdaad een ongeleid projectiel. Dino vernielde alles! De auto onderweg naar huis, de tuin, het speelgoed, trok kasten open en stortte zich op de inhoud, vernielde kleding, at alles wat eetbaat en zelfs wat niet eetbaar was. Ik ben toen heel intensief met hem aan de gang gegaan. Eerst veel rennen naast de fiets om zijn energie kwijt te raken en vervolgens hebben we ons aangemeld voor een gehoorzaamheidscursus. Van de ene cursus gingen we door naar de volgende. Dino bleek heel leergierig. Vooral het gebruik van de clicker methode werkte erg goed. We zijn behendigheid gaan doen en dogdance. Vooral dogdance was helemaal zijn ding. We hebben ook op hoog niveau wedstrijden gelopen, zelfs meegedaan aan het NK. Ook behendigheid hebben we op wedstrijdniveau kunnen doen.

Een leuke anekdote: Tijdens onze eerste behendigheidsles stroomden we in, in een wat meer gevorderde groep. Ik had nog nooit iets op dit gebied gedaan. Er ging een wereld voor me open. Maar Dino had er veel minder moeite mee! De cursist die voor ons het parcours af legde, had een loopse teef bij zich. Die liep het parcours foutloos. Toen Dino aan de beurt was, ging zijn neus aan en hij liep in een razendtempo precies op dezelfde manier het parcours; kattenloop, hoogtesprongen, schutting, wip, allemaal geen probleem! Hij ging gewoon zijn neus achterna (of eigenlijk; dat teefje). In één les had hij alle toestellen aangeleerd!

Dino heeft de aanzet gegeven om me te verdiepen in de vraag: hoe leert een hond? Ik heb allerlei cursussen en workshops op dit gebied gevolgd, bij veel verschillende hondenscholen en trainingscentra. Het belangrijkste dat ik leerde: probeer niet iets af te leren, maar leer juist goed gedrag aan! Dat gebruik ik nu in iedere les.

Later kreeg ik een Engelse Springer Spaniël, Paddy, die vooral goed was in het speuren, combisport en in hoopers. Nu heb ik een Engels Cockertje, Tender, die behendigheid leuk vindt en detectie.

Ik geef al zo’n 10 jaar les bij de hondenvereniging, altijd in de sporten. Ik vind het leuk wanneer de honden en bazen moe en voldaan naar huis gaan. De interactie tussen de hond en de baas vind ik erg belangrijk. Bij iedere combinatie probeer ik te achterhalen hoe ze samen zoveel mogelijk plezier kunnen hebben in de dingen die ze in de les doen en willen leren. Iedereen mag op zijn of haar eigen niveau trainen en er valt altijd nog veel te leren.

Ik hoop dat alle cursisten er net als ik van genieten
iedere dag te worden begroet
door een kwispelende hond,
en een natte snoet!!!!

Hoe lang kan ik wandelen met mijn hond?

Nu alle sportscholen dicht zijn en de Corona-kilo’s zich wellicht opstapelen, is het misschien een idee om gewoon lekker veel te gaan wandelen met je hond. Maar is dat wel zo goed voor je hond, om zoveel te wandelen?

Dat is een vraag die vaak gesteld wordt, maar eigenlijk niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Feit is dat puppy’s of jonge honden vaak veel langer kunnen en willen lopen dan goed voor hen is. En natuurlijk willen wij als baas onze pup daar ook gelegenheid toe geven; hoe leuk is het om je puppy te zien spelen en dartelen. Het lichaam van de pup is echter absoluut nog niet bestand tegen langdurende of grote fysieke belasting. Je puppy is nog volop in de groei en erg kwetsbaar. Het groeiproces waarin kraakbeen langzaam overgaat in been kan wel een jaar tot anderhalf jaar duren. Het is daarom niet verstandig om jouw pup al erg lang te laten wandelen of veel opeenvolgende vreemde bewegingen te laten maken. Daarnaast kunnen ook de pezen, spieren en gewrichtskapsel te zwaar belast en opgerekt worden. Die al te grote belasting kan heel goed tot blijvende schade leiden.

Een pup zal niet snel aangeven dat hij te lang heeft gewandeld en graag naar huis wil. Pups kennen hun eigen grenzen hierin nog niet en zitten tijdens de eerste wandelingen vaak vol energie. Belangrijk om te beseffen; jouw puppy zal tijdens de wandeling al een veel langere afstand afleggen dan jij als baasje. Je pup loopt namelijk niet in één rechte lijn op hetzelfde tempo, maar zal geregeld van het pad afwijken om te snuffelen en ook regelmatig zijn tempo versnellen. Om te bepalen hoe lang je pup ongeveer moet wandelen per keer kun je als richtlijn de volgende opties per wandeling aanhouden: 4 minuten per leeftijd van je pup in maanden. Voor een pup van 3 maanden komt dit dus neer op 12 minuten en voor een pup van 4 maanden op 16 minuten. Of in weken: 1 minuut per leeftijd van je pup in weken. Voor een pup van 12 weken komt dit neer op 12 minuten en voor een pup van 16 weken op 16 minuten. Voor een volwassen hond zal het dus rond de 45 minuten zitten. Onthoud goed, dit zijn richtlijnen. Elke pup/volwassen hond is anders, dus blijf goed naar je hond kijken. Ook is het altijd beter om verdeeld over de dag meerdere korte wandelingen te maken dan slechts één hele grote wandeling.

 En wat als mijn hond volwassen en uitgegroeid is?

Uitgaande van een volwassen hond in goede gezondheid is een lange wandeling van ruim drie kwartier tot een uur al snel voldoende. De fitte, atletische honden kunnen dit natuurlijk langer volhouden, soms zelfs tot wel drie uur. Zorg er tijdens de lange wandelingen wel áltijd voor dat je hond op ieder moment rust kan nemen en water kan drinken.

Wandel in een rustig tempo en stop dus af en toe even om wat uit te rusten en je hond daar ook de mogelijkheid toe te geven.  En geef je hond de gelegenheid om na de wandeling lekker te gaan slapen. Niet alleen omdat je hond moe zal zijn, je hond heeft het ook nodig om alle nieuwe indrukken te verwerken.

Meer vragen over hoe lang kunt wandelen met jouw hond? Neem contact op met Dierenartsenpraktijk Flevoland:
Bel: 036-5221521
Mail: info@dierenartsenpraktijkflevoland.nl
Of bezoek de website op www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl

Goede voornemens, ook voor uw hond!

Gezond 2021 beginnen; goede voornemens voor u en uw huisdier

Allereerst natuurlijk ook van ons de allerbeste wensen voor 2021!

Afgelopen jaarwisseling was er één die totaal anders was dan andere. Hopelijk zijn u en uw hond de jaarwisseling goed doorgekomen en heeft de trouwe viervoeter niet teveel last gehad van mensen die toch nog gingen knallen. Nu is het moment dat goede voornemens waar gemaakt moeten worden. Veel mensen beloven zichzelf vanaf januari een goede start. Maar welke goede voornemens kunt u maken voor uw hond?

Denkt u aan goede voornemens, dan denkt u waarschijnlijk aan meer lichaamsbeweging. Voor uw hond is dat natuurlijk ook gezond! Zeker als uw hond toch al moet afvallen. Niet alleen het gewicht blijft in orde, ook de spieren en pezen worden sterker en fitter, waardoor hij of zij minder snel last krijgt van gewrichtsproblemen. Daarbij stimuleert wandelen de spijsvertering van honden. Houdt u zelf minder van wandelen of bent u hiertoe minder in staat? Spelen met de hond is dan een goed alternatief! En tot slot: geef uw hond regelmatig een lekkere aai over de bol in het nieuwe jaar!

Voor vragen over het gewicht van uw hond kunt u altijd terecht bij de praktijk.
Bel: 036-5221521
Mail: info@dierenartsenpraktijkflevoland.nl
Of bezoek de website op www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl

Francis komt met haar Tess al 14 jaar bij de hondenvereniging

In deze nieuwe maandelijkse column laten we graag een cursist aan het woord om wat te vertellen over onze hondenvereniging.

Deze maand: Francis Maters en haar Engelse Cocker Spaniel Tess.

Francis, met wie bezoek je de vereniging?
Mijn hondje, Tess, is een Engelse Cocker Spaniel. In december wordt ze al veertien.
De Engelse Cocker Spaniel is een heel fijn ras, altijd blij, ze willen graag dingen doen zoals wandelen, zwemmen, hardlopen. Ze zijn lief voor kinderen en houden van gezelligheid. Makkelijk ergens mee naar toe te nemen. Tess ligt graag in de zon en houdt niet van regen, dan kan ze bij de voordeur staan van “ik wil niet” en is een kort wandelrondje meer dan genoeg. Toch is ze wel een waterrat: meezeilen met een zwemvestje aan is echt een feest en samen op een supboard vindt ze ook heel leuk.

Waarom ben je gestart met het doen van cursussen?
We hadden vroeger thuis altijd Cockers, en Tess is mijn eerste eigen hond. Ik vind het belangrijk dat een hond ook luistert, en de Cocker staat wel bekend als een eigenwijs hondenras. Ik hoor je wel maar ik moet eerst nog even iets anders doen…. Het leek me dus wel verstandig om een cursus te volgen.

Met welke cursus ben je gestart?
We zijn ingestroomd in een puppycursus maar Tess was nog zo’n druif dat we daarna nog een puppycursus gedaan hebben. Toen zijn we doorgestroomd naar de jonge honden. Daarna zijn we combisport gaan doen. Dat is zo leuk om samen met je hond te doen! Je doet van alles: een stukje gehoorzaamheid, samen een jump parcours en slalom en dan de hindernisbaan.

Welke cursussen heb je allemaal gedaan?
Tess en ik komen al veertien jaar bij de hondenvereniging, dus we hebben al heel veel cursussen gedaan. We hebben één keer behendigheid gedaan, maar dat paste niet zo bij ons. Tess bleef maar op mij letten van waar blijf je nou, omdat ze dit bij de combisport zo gewend was. Dat seizoen was er geen combisport, maar gelukkig daarna weer wel. De afwisseling is hierbij zo leuk.

Welke cursus doe je nu?
We doen nog steeds combisport, zolang ze het nog allemaal kan. Af en toe sla ik een beurt over om haar niet te veel te belasten, want ze blijft doorgaan.

Heb je het idee dat Tess het wel leuk vindt?
Ja, zeker! Als ik zaterdags mijn tas pak is ze niet meer te houden, een en al enthousiasme. En ook op het veld, als het te lang duurt gaat ze blaffen. Dit deed ze al vanaf de puppen: “Kom! Schiet op! We gaan aan de slag!”
We hebben zelfs hebben nog een aantal keren wedstrijden gelopen, dat deed ze echt heel netjes en heel geconcentreerd.

Wat is het leukst dat Tess heeft geleerd of het handigst..?
Lastige vraag… Natuurlijk het luisteren, zit en af. Maar leuk zijn vooral de hindernissen en hoe ze dan constant op je let; wat gaan we doen en waar gaan we heen.

Wat zou je in de toekomst nog met Tess willen doen qua cursussen?
Hopelijk nog een volgende combisport.

Is er verder nog iets dat je kwijt wilt over onze hondenvereniging?
Ik vind de Hondenvereniging Zeewolde een fijne vereniging, de sfeer is goed en de trainers weten waar ze mee bezig zijn.

Volg ons op Facebook

Nieuwsberichten