Even voorstellen: trainer Annelies

Mijn naam is Annelies Peters, ik ben 61 jaar, de oudste trainer van de club, zowel in leeftijd als in dienstjaren.

Zo’n kleine 25 jaar geleden wilde ik graag een hond. Via via hoorde ik van een Beagle, Dino, die erg veel problemen veroorzaakte in een gezin. Wij zijn gaan kijken en hebben hem meteen meegenomen. Het was inderdaad een ongeleid projectiel. Dino vernielde alles! De auto onderweg naar huis, de tuin, het speelgoed, trok kasten open en stortte zich op de inhoud, vernielde kleding, at alles wat eetbaat en zelfs wat niet eetbaar was. Ik ben toen heel intensief met hem aan de gang gegaan. Eerst veel rennen naast de fiets om zijn energie kwijt te raken en vervolgens hebben we ons aangemeld voor een gehoorzaamheidscursus. Van de ene cursus gingen we door naar de volgende. Dino bleek heel leergierig. Vooral het gebruik van de clicker methode werkte erg goed. We zijn behendigheid gaan doen en dogdance. Vooral dogdance was helemaal zijn ding. We hebben ook op hoog niveau wedstrijden gelopen, zelfs meegedaan aan het NK. Ook behendigheid hebben we op wedstrijdniveau kunnen doen.

Een leuke anekdote: Tijdens onze eerste behendigheidsles stroomden we in, in een wat meer gevorderde groep. Ik had nog nooit iets op dit gebied gedaan. Er ging een wereld voor me open. Maar Dino had er veel minder moeite mee! De cursist die voor ons het parcours af legde, had een loopse teef bij zich. Die liep het parcours foutloos. Toen Dino aan de beurt was, ging zijn neus aan en hij liep in een razendtempo precies op dezelfde manier het parcours; kattenloop, hoogtesprongen, schutting, wip, allemaal geen probleem! Hij ging gewoon zijn neus achterna (of eigenlijk; dat teefje). In één les had hij alle toestellen aangeleerd!

Dino heeft de aanzet gegeven om me te verdiepen in de vraag: hoe leert een hond? Ik heb allerlei cursussen en workshops op dit gebied gevolgd, bij veel verschillende hondenscholen en trainingscentra. Het belangrijkste dat ik leerde: probeer niet iets af te leren, maar leer juist goed gedrag aan! Dat gebruik ik nu in iedere les.

Later kreeg ik een Engelse Springer Spaniël, Paddy, die vooral goed was in het speuren, combisport en in hoopers. Nu heb ik een Engels Cockertje, Tender, die behendigheid leuk vindt en detectie.

Ik geef al zo’n 10 jaar les bij de hondenvereniging, altijd in de sporten. Ik vind het leuk wanneer de honden en bazen moe en voldaan naar huis gaan. De interactie tussen de hond en de baas vind ik erg belangrijk. Bij iedere combinatie probeer ik te achterhalen hoe ze samen zoveel mogelijk plezier kunnen hebben in de dingen die ze in de les doen en willen leren. Iedereen mag op zijn of haar eigen niveau trainen en er valt altijd nog veel te leren.

Ik hoop dat alle cursisten er net als ik van genieten
iedere dag te worden begroet
door een kwispelende hond,
en een natte snoet!!!!