Labrador Pippa trekt niet meer aan de lijn tijdens het wandelen

In “Cursist aan het woord” laten we een cursist vertellen welke ervaringen hij of zij heeft op onze hondenvereniging. Deze keer Marloes en haar Labrador Pippa.

Vertel eens, met wie kom jij naar de Hondenvereniging?
Met mijn chocolade bruine Labrador, Pippa, van ruim een jaar. Pippa is ontzettend lief, enthousiast, soms een beetje eigenwijs en een allemansvriend, een welbekende eigenschap van een Labrador, net als het altijd en álles willen eten.
En toch kan Pippa ontzettend goed wachten als ze haar eten krijgt! Ze gaat netjes naast haar bak zitten en gaat pas eten op commando ‘eet smakelijk’.

Waarom ben je gestart met het volgen van cursussen?
Ik ben vorig jaar gestart met de Puppy Cursus omdat Pippa mijn eerste hond is, ik haar alleen opvoed en ik ondanks het inlezen ontwetend was. Ik wil een goed opgevoede, blije en gezonde hond. Het is fijn om tijdens de cursus handvatten te krijgen wat betreft het opvoeden van een pup. Daarbij vind ik het zelf ontzettend belangrijk om een goede band op te bouwen met Pippa door samen te werken en plezier te hebben.

Na de Puppy Cursus hebben we de Jonge hond cursus gevolgd en afgelopen woensdag hebben we de Puber Cursus voor de tweede keer afgrond. Omdat Pippa nog wat onstuimig was, hebben we in overleg met de trainer ervoor gekozen om de Puber Cursus nog een keer te doen. Na afronding van de eerste Puber Cursus kon Pippa niet los een parcour afleggen (andere honden waren nou eenmaal interessanter….), maar afgelopen woensdag lukte dit eindelijk wel! Dit laat zien dat het echt loont om veel te oefenen en om soms véél geduld te hebben met een eigenwijze puberhond. Ik vind het mooi om deze vooruitgang te zien en ben natuurlijk supertrots op Pippa!

Wat is het handigste dat Pippa heeft geleerd?
Het handigste dat we hebben geleerd, naast natuurlijk het commando ‘nee’, is toch wel het wandelen zonder trekken, Pippa is ontzettend sterk en het wandelen zonder trekken voorkomt dat Pippa mij uitlaat. De ‘high five’ doet het altijd goed bij familie en vrienden.

Wat zou je in de toekomst nog met Pippa willen doen qua cursus?
Ik ga na de zomer starten met de Volwassen hond cursus, daarnaast wil ik uitzoeken wat Pippa het leukste vind om te doen. Labradors zijn van nature vrij lomp, Pippa spant de kroon daarin, dus behendigheid zal het waarschijnlijk niet worden. Maar mogelijk jacht of combisport. Daarbij werk ik als psycholoog bij Philadelphia, welke in samenwerking is met het KNGF. Ik hoop dat Pippa en ik in te toekomst daar samen iets moois in kunnen doen en wat kunnen betekenen voor cliënten.

Wat zou je andere mensen over onze Hondenvereniging vertellen?
Hondenvereniging Zeewolde is een fijne vereniging om cursussen bij te volgen, ik ga er altijd met veel plezier naartoe. Je krijgt professioneel advies en tips waar je echt wat aan hebt!