Even voorstellen: trainer Stefan

Ik ben Stefan Lubbersen, 34 jaar oud en ik ben sinds 2017 vrijwilliger bij de Hondenvereniging.

Ik heb zelf twee honden, een broer en zus uit hetzelfde nest; Bjørn en Yuki. Ze zijn een kruising van een Border Collie met een Friese Stabij en ze zijn inmiddels alweer vijf lentes jong.
Het leuke is dat ze totaal verschillende karakters hebben, maar wel de beste vrienden zijn. Spelen met elkaar vinden ze leuker dan spelen met andere honden. Ze zijn allebei gek op wandelen in het bos en op het strand. Dat komt goed uit, want zelf ben ik ook gek op wandelen in de natuur.
Samen met Bjørn doe ik al sinds eind 2017, begin 2018 Combisport op de zaterdag, hij geniet er zichtbaar van. Zijn zus doet af en toe ook mee, maar zij vindt het na een paar rondjes wel genoeg geweest, en is meer geïnteresseerd in ‘dog dance’-elementen. En koekjes natuurlijk….

Ik ben begonnen als assistent trainer toen een oud-trainster mij vroeg of het wat voor mij was. Ik vond het zo leuk om met honden bezig te zijn dat ik me daarin heb doorontwikkeld en ben blijven plakken. Sinds vorig jaar geef ik met alle plezier zelfstandig les, al dan niet vergezeld door een assistent trainer. Ik geef voornamelijk de cursus Jonge hond, en af en toe de Puppycursus.

Ik heb een hoop leuke honden en baasjes de revue zien passeren. Het is leuk om te zien dat honden vaak een afspiegeling van de baas zijn, meestal is het gedrag van een hond een reactie op de manier waarop de baas zijn of haar hond (onbewust) aanstuurt. Door hele kleine aanpassingen is dat vaak al positief te sturen.
Ik zie heel veel verschillende soorten honden en baasjes, sommige zijn heel gedreven en anderen willen gewoon een leuke huishond en zijn na een paar cursussen klaar. Dat is uiteraard een persoonlijke keuze en het hangt ook nauw samen met wat je met je hond wil doen. Het is leuk om te zien als mensen verder gaan met trainen, dat ze samen plezier hebben en verder werken aan een goede baas-hondrelatie.

De sfeer op de vereniging en het contact met de trainers en cursisten is altijd erg gezellig. Ook qua kennis is er als trainer voldoende ruimte om je door te ontwikkelen bij de Hondenvereniging.

Naast de hondenvereniging ben ik een echte taal- en streektaalliefhebber, vooral het Nedersaksisch, een Nederlandse streektaal uit Noordoost-Nederland, en ik zet me dan ook graag in voor de promotie ervan.
Ik heb jaren in de horeca gewerkt (onder andere KaapFlevo/Fika), maar uiteindelijk heb ik besloten een andere richting op te gaan. Vanwege gezondheidsklachten raakte ik geïnteresseerd in voeding en gezondheid. Sindsdien heb ik verschillende orthomoleculaire opleidingen en de medische basisvakken gedaan, en probeer dan ook zo gezond mogelijk te leven, met her en der een uitspatting. Deze kennis probeer ik ook toe te passen bij mijn honden. Helaas wordt de beste kwaliteit voer soms wat minder door ze gewaardeerd, dus soms moet je de gulden middenweg kiezen.