Patiëntverhaal: Spyke had een dikke buik

Bij Dierenartsenpraktijk Flevoland zien we elke dag heel veel honden. Daarom deze keer een stukje over een patiënt van ons; Spyke, een lieve kruising herder van 11,5 jaar oud.

Spyke  kwam voor zijn jaarlijkse controle. Zijn eigenaren merkten op dat Spyke de laatste tijd minder zin had om te wandelen, wat lusteloos was en zij dachten een dikte in de buik te voelen.
Bij het lichamelijk onderzoek voelde dierenarts Marianne een flinke dikte in de buik en in overleg met de eigenaar werd besloten om gelijk een echo van de buik te maken. Hierop zagen we een grote afwijkende massa in de milt, een milttumor. Verder waren er op de echo geen andere afwijkingen te zien.

Als een hond een milttumor heeft, merk je daar meestal niets van totdat de tumor begint te bloeden. De hond verliest dan meestal in vrij hoog tempo veel bloed uit de tumor. Het bloed hoopt zich op in de buik. Hij krijgt daardoor een dikke buik en door het bloedverlies gaat zijn toestand snel achteruit, kenmerkend zijn dan ook de bleke slijmvliezen. In zo’n geval kan alleen een spoedoperatie het leven van de hond nog redden.

Bij een klein aantal honden, zoals Spyke, wordt de tumor ontdekt voordat hij gaat bloeden. Ook deze honden moeten op korte termijn worden geopereerd om te voorkomen dat het levensbedreigende bloedverlies optreedt. Van Spyke hebben we eerst nog een röntgenfoto van de longen gemaakt om te kijken of daar geen uitzaaiingen te zien waren, gelukkig was dit niet het geval. Spyke is de volgende dag geopereerd en we hebben een behoorlijk grote milttumor verwijderd. De tumor is opgestuurd naar het laboratorium om te kijken of hij goed of kwaadaardig was, gelukkig was hij goedaardig en hoeven we dus ook niet bang te zijn voor uitzaaiingen.

Spyke knapte door de goede zorgen van zijn baasjes heel snel weer op en kwam na een paar dagen gelukkig alweer kwispelend de praktijk in om een koekje te halen!

We hopen dat hij dat nog vaak komt doen!