Hond herfst

Je hond en de herfst, waar moet je op letten?

Kun jij samen met jouw hond ook zo genieten van alle seizoenen en verheug je je ook op mooie wandelingen in een prachtig herfstbos?
Dan willen wij je toch ook op enkele gevaren wijzen…

Honden kunnen erg ziek worden van het eten van kastanjes en eikels, zij kunnen hier buikpijn en diarree van krijgen. Eikels en eikenbladeren bevatten een hoog gehalte aan Tannine dat giftig is voor honden. Vooral groene eikels bevatten veel van deze stof. Ziekte verschijnselen kunnen uitéénlopen van buikpijn tot nierschade en nierfalen.
Naast kastanjes en eikels zijn er vaak ook veel paddenstoelen en weten we meestal niet welke giftig zijn en welke niet. Let goed op je hond en laat hem geen paddenstoelen eten. Denk je dat je hond toch iets heeft opgegeten wat niet goed voor hem/haar is, neem dan zo snel mogelijk contact op met je dierenarts. Binnen enkele uren na het opeten van iets schadelijks is het nog zinvol om ze een braakmiddel te geven.

Verder is het ’s avonds al weer vroeger donker en gaat de temperatuur omlaag. Zorg dat jij en je hond goed zichtbaar zijn voor andere verkeersdeelnemers, denk aan b.v. een lampje aan de halsband, een halsband en riem met reflecterende strips, er zijn heel veel mogelijkheden!
Niet iedere hond heeft een dikke isolerende vacht, voor honden met een dunne vacht zijn er heerlijke wind en waterdichte jasjes te verkrijgen.

Let ook goed op teken en vlooien, ook in de herfst blijven teken en vlooien actief. Nu het buiten kouder wordt en binnen de verwarming aangaat komen eventueel aanwezige vlooieneitjes massaal uit. Zo is er snel sprake van een vlooienplaag in het najaar, als je huisdier éénmaal vlooien heeft duurt het zeker drie maanden om er helemaal vanaf te komen.

Voor meer informatie staan onze paraveterinairen u graag te woord!
Bel 036-5221521 of check de website https://dierenartsenpraktijkflevoland.nl/