Els en Corgi Doortje

In “Cursist aan het woord” laten we een cursist vertellen welke ervaringen hij of zij heeft op onze hondenvereniging. Deze keer Els Verzijden en haar Welsh Corgi Cardigan Doortje.

Els, met wie bezoek je de vereniging?
Mijn hond is een Welsh Corgi Cardigan, wit met gestroomd bruin zwart. Het is een teefje en ze heet Doortje. Ik ken haar moeder en dat is een lieve, gehoorzame, prachtige hond, dus toen zij pups kreeg, was het snel beslist.
Doortje is slim, snel en zelfs vaak slimmer en sneller dan ik ben. Als ze in haar bench moet, omdat ik even boodschappen moet doen, rent ze rond de tafel en krijg ik haar niet te pakken. En lokken met wat lekkers, daar trapt ze helaas niet in.
Ik heb de buurvrouw al een paar keer moeten inschakelen, zij heeft wel het gezag over mijn hond…
Gelukkig is dit een uitzondering, nu ligt ze onder mijn stoel en laat zich lekker aaien.
Doortje is nu voor het eerst loops en daardoor is ze wat timide. Ook het gemis van Brammetje die tijdelijk aan het logeren is, zal invloed hebben op haar humeur. Brammetje is mijn Jack Russel van bijna vijftien jaar die Doortje wel leuk vindt, zolang zijn heilige kussen maar niet door haar wordt ingepikt.

Waarom ben je gestart met het doen van cursussen?
Doortje is mijn vierde hond waarmee ik op cursus ben gegaan bij de hondenvereniging. Eerst Joris, en kruising Mechelaar – Labrador. Daarna Bikkel, een Jack Russel met korte pootjes en een breed stevig lijf. Daarna Brammetje, een neefje van Bikkel die nu met pensioen is, en nu Doortje.
Met alle honden heb ik de Puppycursus en de Jonge honden cursus gedaan. Met Bikkel en Bram ook Gehoorzaamheid 1 en 2 en Behendigheid. Bikkel is zelfs clubkampioen geweest, niet op snelheid maar door het parcours foutloos af te leggen.
Nu heb ik met Doortje de eerste twee cursussen gedaan en ik ga ons inschrijven voor de Puber cursus, want Doortje heeft misschien wel grote oren, maar het zou leuk zijn als die ook echt gebruikt worden… Daarnaast is het voor mij ook goed om buiten bezig te zijn met mensen die meekijken en tips geven.

Wat doe je nu anders met Doortje door de cursus?
Voor het eerst heb ik nu een lange lijn van tien meter gekocht, een knalblauwe van pvc. Deze blijft nergens achter hangen en is heel goed te zien. Zo kan ik Doortje de ruimte geven en heb ik haar op tijd te pakken als ze ergens heen wil wat niet kan of mag. Ook het oefenen met het ‘hier’ komen gaat zo goed.
De honden worden twee x per dag apart uitgelaten, zodat ze beiden dat krijgen wat ze nodig hebben. (En twee x per dag samen.)
Brammetje krijgt zo wat rust en Doortje wat meer beweging.

Wat zou je in de toekomst nog met Doortje willen doen qua cursus?
Ik hoorde dat er een cursus is, een behendigheid zonder springen, Hoopers, dat zou wel wat zijn voor Doortje met haar lange rug.