Motivatie en beloningen

Weet jij eigenlijk wel wat je hond motiveert?
‘Hij moet het maar gewoon voor mij doen.’ Deze uitspraak komt regelmatig naar boven tijdens de trainingen. Ik draai de vraag even om; Werk jij omdat je werkgever dat fijn vindt? Of is de beloning in de vorm van een salaris en zo nu en dan een compliment een betere motivatie? Precies!
Laat ik dan beginnen met het feit dat elke hond zijn eigen drijfveer heeft. Eigenlijk wil ik dit vervangen voor het woord motivatie. Als we willen dat er iets gedaan wordt moet er wel motivatie achter zitten, zonder motivatie kan geen doel behaald worden.
Zo kan het zijn dat een hond motivatie heeft voor een bal. Die bal, daar wil de hond alles voor doen. Wat dan ook vaak gebeurd is dat een hond, voordat deze wordt opgeleid tot speurhond, wordt onderworpen aan een test. In deze test kijkt men hoe gek de hond is op dat balletje. Wil de hond het balletje koste wat kost hebben en ook niet zomaar afgeven, scoort de hond veel punten. De bal wordt uiteindelijk de beloning en werk motivatie. Vindt de hond drugs? Dan krijgt hij als beloning zijn bal. Eigenlijk is de hond dus niet op zoek naar drugs, de hond is op zoek naar zijn bal of de verwachting van het krijgen hiervan.
Op onze vereniging belonen we het meeste met voedsel. Maar ook hierin is het voor elke eigenaar zoeken naar het juiste koekje. Dat ene allerlekkerste koekje waar je hond een echte drijfveer voor heeft om te doen wat wij graag vragen. Wij weten uit ervaring dat zeker op de vereniging met veel prikkels je net even wat meer uit de kast moet halen. Kaas, knakworst, frikandel (niet frituren), rodi worst, kipfilet, gekookte gelderse, paardenvlees, zalmsnacks, div soorten hondenkoekjes of frolic. Uiteraard in hele kleine porties gesneden.
Niet alle honden worden gemotiveerd van eten. Een andere zeer belangrijke motivatie factor zoals ik al eerder heb aangehaald is spel. Voor de ene hond is dit een tennisbal najagen en voor een andere is dit een leuk trekspel. Ook hierbij is het belangrijk dat het speeltje goed wordt uitgekozen en daarnaast blijft dit speeltje speciaal voor trainingen en niet om ‘gewoon’ mee te spelen.
De conclusie is wat de beste beloning is, kan per hond verschillen. De één doet alles voor een droog koekje, de ander alleen voor knakworst, de volgende wordt super enthousiast van een bal of doet alles voor een lekker knuffel of in combinatie van elkaar. Ga dus eens op onderzoek uit wat de ultieme beloning voor jouw maatje is!
Hester Visser (Voorzitter Hondenvereniging Zeewolde)
0 antwoorden

Meepraten?