Dizzy; een tikkeltje eigenwijs en soms een beetje bijzonder

In ‘cursist aan het woord’ dit keer een interview met Kirsten Halsig, die met haar hond Dizzy al allerlei verschillende cursussen heeft gevolgd.

Kirsten, met wie kom jij naar de Hondenvereniging?
Met Dizzy, een Friese Stabij die in juni alweer 11 jaar wordt. Het is een schat van een hond die ik overal mee naar toe neem en mij altijd heel goed in de gaten houdt. Zonder zenuwachtig te worden als ze even niet bij mij kan zijn. Ze is eigenlijk overal wel voor in en is ook super slim. Ik hoef iets maar één keer uit te leggen en dan snapt ze het. Dat is natuurlijk erg leuk om mee te trainen. Wel is ze een tikkeltje eigenwijs en soms een beetje bijzonder. Als mevrouw iets niet wil, dan doet ze het ook niet. Dit komt gelukkig maar zelden voor. Ze kan bijvoorbeeld ook op het trainingsveld een plekje hebben wat ze “vies” vindt. Dan kan ik het vergeten dat ze daar dus overheen gaat lopen. Dat wordt de hele les met een grote boog vermeden. ?

Wat ook fijn is, is dat Dizzy heel goed te lezen is. Ze geeft heel goed aan wanneer ze het even moeilijk heeft door te krabben of te gaan niezen. Is altijd een mooi voorbeeld.

Sinds drie weken hebben we er nog een pup bij, Daisy. Zij is een kruising Stabij – Golden Retriever.

Waarom ben je gestart met het doen van cursussen?
Ik ben gestart met cursus, omdat ik vind dat je met een pup altijd op cursus moet gaan. Hoeveel ervaring je ook hebt. Het is ook gewoon super goed voor je hond. En ik kwam erachter dat Dizzy de trainingen ook super leuk vindt, dus dan stop je ook niet zomaar. We hebben allebei zoveel plezier op de training!

Met welke cursus ben je gestart?
We zijn gestart met de puppy cursus

Welke cursussen heb je allemaal gedaan?
Al heel veel! Puppy, Basis training bij Gaus, Gehoorzaamheid A, B en C. We hebben ook Jachttraining gedaan, maar mevrouw vindt apporteren niet zo leuk. De dummy (soort hondenspeeltje om honden te leren apporteren) was wel oké, maar bevroren wild deed ze niet en ze wilde ook niet zwemmen, dus toen zijn we daar mee gestopt. Behendigheid hebben we gedaan, ook wedstrijden. En daarna hebben we de combisport ook nog een tijdje gevolgd. Tussendoor heb ik ook een aantal jaar met Dizzy gespeurd. Dit heeft haar heel veel zelfvertrouwen gegeven. Ze was altijd erg bang en sloeg dan helemaal dicht tot gewoon niet meer van de stoeprand af willen. Door het speuren is dit echt super verbeterd.

Welke cursus doe je nu?
Ik doe nu de cursus Treibball met Dizzy. Bij Treibball is het de bedoeling dat je hond, door middel van jouw aanwijzingen, een grote lichtgewicht bal in een doel “drijft”. En met Daisy ga ik starten met de Puppycursus.

Wat is het handigste dat je hond heeft geleerd?
Het samenwerken met mij.  Dat blijft toch het leukste spelletje. En het in de buurt blijven. Hierdoor kan ze heerlijk mee het bos in als ik op mijn paard het bos in ga. Of naar het strand, zoals op de foto.

Wat zou je in de toekomst nog met je honden willen doen qua cursus?
Een vervolg op de Treibball. En met Daisy eerst de gehoorzaamheidscursussen.

Wil je verder nog iets kwijt?
Hondenvereniging Zeewolde is een gezellige vereniging met veel mogelijkheden tot verschillende cursussen!

Meepraten?
Draag gerust bij!