Francis komt met haar Tess al 14 jaar bij de hondenvereniging

In deze nieuwe maandelijkse column laten we graag een cursist aan het woord om wat te vertellen over onze hondenvereniging.

Deze maand: Francis Maters en haar Engelse Cocker Spaniel Tess.

Francis, met wie bezoek je de vereniging?
Mijn hondje, Tess, is een Engelse Cocker Spaniel. In december wordt ze al veertien.
De Engelse Cocker Spaniel is een heel fijn ras, altijd blij, ze willen graag dingen doen zoals wandelen, zwemmen, hardlopen. Ze zijn lief voor kinderen en houden van gezelligheid. Makkelijk ergens mee naar toe te nemen. Tess ligt graag in de zon en houdt niet van regen, dan kan ze bij de voordeur staan van “ik wil niet” en is een kort wandelrondje meer dan genoeg. Toch is ze wel een waterrat: meezeilen met een zwemvestje aan is echt een feest en samen op een supboard vindt ze ook heel leuk.

Waarom ben je gestart met het doen van cursussen?
We hadden vroeger thuis altijd Cockers, en Tess is mijn eerste eigen hond. Ik vind het belangrijk dat een hond ook luistert, en de Cocker staat wel bekend als een eigenwijs hondenras. Ik hoor je wel maar ik moet eerst nog even iets anders doen…. Het leek me dus wel verstandig om een cursus te volgen.

Met welke cursus ben je gestart?
We zijn ingestroomd in een puppycursus maar Tess was nog zo’n druif dat we daarna nog een puppycursus gedaan hebben. Toen zijn we doorgestroomd naar de jonge honden. Daarna zijn we combisport gaan doen. Dat is zo leuk om samen met je hond te doen! Je doet van alles: een stukje gehoorzaamheid, samen een jump parcours en slalom en dan de hindernisbaan.

Welke cursussen heb je allemaal gedaan?
Tess en ik komen al veertien jaar bij de hondenvereniging, dus we hebben al heel veel cursussen gedaan. We hebben één keer behendigheid gedaan, maar dat paste niet zo bij ons. Tess bleef maar op mij letten van waar blijf je nou, omdat ze dit bij de combisport zo gewend was. Dat seizoen was er geen combisport, maar gelukkig daarna weer wel. De afwisseling is hierbij zo leuk.

Welke cursus doe je nu?
We doen nog steeds combisport, zolang ze het nog allemaal kan. Af en toe sla ik een beurt over om haar niet te veel te belasten, want ze blijft doorgaan.

Heb je het idee dat Tess het wel leuk vindt?
Ja, zeker! Als ik zaterdags mijn tas pak is ze niet meer te houden, een en al enthousiasme. En ook op het veld, als het te lang duurt gaat ze blaffen. Dit deed ze al vanaf de puppen: “Kom! Schiet op! We gaan aan de slag!”
We hebben zelfs hebben nog een aantal keren wedstrijden gelopen, dat deed ze echt heel netjes en heel geconcentreerd.

Wat is het leukst dat Tess heeft geleerd of het handigst..?
Lastige vraag… Natuurlijk het luisteren, zit en af. Maar leuk zijn vooral de hindernissen en hoe ze dan constant op je let; wat gaan we doen en waar gaan we heen.

Wat zou je in de toekomst nog met Tess willen doen qua cursussen?
Hopelijk nog een volgende combisport.

Is er verder nog iets dat je kwijt wilt over onze hondenvereniging?
Ik vind de Hondenvereniging Zeewolde een fijne vereniging, de sfeer is goed en de trainers weten waar ze mee bezig zijn.